Publicacions ⇩

A

Abélès, Marc. 1988. “Modern Political Ritual. Ethnography of an Inauguration and a Pilgrimage by President Mitterrand.” The University of Chicago Press 9 (3): 391–414.

Adell Argilés, Ramón. 997. “Manifestations en Espagne et transition démocratique.” Cahiers de la Sécurité Intérieure,. Institute des Hautes Études de la Sécurité, no. 27: 203–22.

Aguilar Fernández, Susana. 2011. “El movimiento antiabortista en la España del siglo XXI. El protagonismo de los grupos laicos cristianos y su alianza de facto con la Iglesia católica.” Revista de Estudios Políticos, no. 154: 11–39.

Aguilar Fernández, Susana. 2012. “Fighting against the Moral Agenda of Zapatero’s Socialist Government (2004–2011): The Spanish Catholic Church as a Political Contender.” Politics and Religion 5 (03): 671–94.

Amiraux, Valérie. 2013. “The ‘illegal covering’ saga: what’s next? Sociological perspectives.” Social Identities: Journal for the Study of Race, Nation and Culture 19 (6): 794–806.

Archila Neira, Mauricio. 2003. Idas y Venidas. Vueltas y Revueltas. Protesta Social en Colombia 1958-1990. 1a ed. Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.

Arendt, Hannah. 1998. La Condición Humana. Barcelona: Paidós.

Astor, Avi. 2012. “Memory, community, and opposition to mosques: the case of Badalona.” Theory and society 41 (4): 325–49.

Astor, Avi. 2014. “Religious Governance and the Accommodation of Islam in Contemporary Spain.” Journal of Ethnic and Migration Studies 40 (11): 1716–35.

Augoyard, Jean-François. 1979. “Pas à pas. Essai sur le cheminement quotidien en milieu urbain.” du Seuil (coll. Espacements), 190.

B

Balandier, Georges. 1994. El Poder en Escenas. Barcelona: Paidós.

“Baròmetre Sobre La Religiositat I Sobre La Gestió de La Seva Diversitat.” 2004. Institut Opinòmetre.

Bolívar, Edgar. 1996. “Circuitos ceremoniales y festivos en Medellín. Memoria y ciudad.” Herrera, Daniel. Medellín: Universidad de Antioquia, Memoria, identidad y comunicación, 202.

Bourdieu, Pierre. 1984. “La délégation et le fétichisme politique.” París: Éditions de l’EHESS, Actes de la recherche en sciences sociales, no. 52-53 (June): 49–55.

Brand, K-W. 1992. “Aspectos cíclicos de los nuevos movimientos sociales: fases de crítica cultural y ciclos de movilización del nuevo radicalismo de clases medias.” In by Dalton, R. and Kuechler, M, 427. València: Edicions Alfons el Magnànim.

Burchardt, Marian, Irene Becci, and José Casanova. 2013. Topographies of Faith: Religion in Urban Spaces. BRILL.

Burchardt, Marian, Maria del Mar Griera, and Glòria García-Romeral. 2014. “Narrating Liberal Rights and Culture: Muslim Face Veiling, Urban Coexistence and Contention in Spain.” Journal of Ethnic and Migration Studies: 1–20.

C

Casanova, José. 1994. Public Religions in the Modern World. The University of Chicago Press.

Casanova, José. 2005. “Catholinc And Muslim Politics In Comparative Perspective.” Taiwanese Political Science Association’s International Conference.

Casanova, J.; Motzkin, G; Fischer, Y. 2008. The Problem of Religion and the Anxieties of European Secular Democracy, a: Religion and Democracy in Contemporary Europe. London: Alliance Publishing Trust.

Castoriadis, Comelius. 2004. “La Polis Griega y la Creación de la Democracia.” In Los Dominios del Hombre. Las Encrucijadas del Laberinto, 97–131. Barcelona: Gedisa.

Cefaï, D. 2007. Pourquoi Se Mobilise-t-on?: Les Théories de l’Action Collective. París: La Découverte.

Certeau, Michel de. 1970. La Conquesta de la Paraula. Barcelona: Estela.

Cesari, Jocelyne. 2005. “Mosque conflicts in European cities: Introduction.” Journal of Ethnic and Migration Studies 31 (6): 1015–24.

Cesari, J. and McLoughlin, S. 2005. European Muslims And The Secular State. London: Ashgate Publishing Ltd.

Chaffee, Lyman. 1995. “Dramaturgical Politics: The Culture and Ritual of Demostrations in Argentina.” Sage Publications, Media, Culture and Society, 113–35.

Champagne, Patrick. 1984. “La manifestation, la production de l’événement politique.” Éditions EHESS, Actes de la recherche en sciences sociales, no. 52-53: 19–41.

Collet, Serge. 1982. “La manifestation de rue comme production culturelle militante.” Société d’Ethnologie Française, Ethnologie française, XII/2: 167–77.

Collins-Kreiner, N.; , Shmueli, D.F.; Ben Gal, M. 2013. “Spatial transgression of new religious sites in Israel.” Applied Geography 40: 103–14.

Cornejo, Mónica. 2012. “Religión Y Espiritualidad, ¿dos Modelos Enfrentados? Trayectorias Poscatólicas Entre Budistas Soka Gakkai.” Revista Internacional de Sociología 70 (02): 327–46.

Cornejo, M.; Blázquez, M. 2013. “La Convergencia de Salud Y Espiritualidad.” In La Sociedad Postsecular. Las Terapias Alternativas Y La Constitución Del Ambiente Holístico, 02:11–30. 13. Madrid: Revista de Antropología Experimental.

Cruces, F.; Díaz de Rada, Á. 1995. “Representación simbólica y representación política: el mitin como puesta en escena del vínculo electoral.” Revista de Occidente. Madrid, Fundación Ortega y Gasset, 170-171: 162–80.

Cruces, F.;  García Canclini, N. 1998. “El ritual de la protesta en las marchas urbanas.” Cultura y comunicación en Ciudad de México. México: Grijalbo II: 383.

D

Davie, Grace. 2004. “New Approaches in the Sociology of Religion: A Western Perspective.” Social Compass 51 (1): 73–84.

Deeb, Lara. 2005. “Living Ashura in Lebanon. Mourning Transformed to Sacrifice Lara. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East” 25 (1): 122–37.

De Galembert, C.; Belbah, M . 2005. “Le Conseil Francais Du Culte Musulman a L’epreuve Des Territoires.” French Politics, Culture and Society 23 (01): 76–87.

De la Peña, Gabriela. 2003. “Co-presencia y visibilidades en juego: la Plaza de Cataluña en Barcelona.” Zainak. Bilbao: Eusko Ikanskutza, no. 23: 487–511.

Delgado, Manuel. 2004. “Carrer, festa i revolta. Els usos simbólics de l’espai públic a Barcelona.” Barcelona: Departament de Cultura, 354.

Delgado, Manuel. 2011. El Espacio Público Como Ideología. Madrid: La Catarata.

Delgado, Manuel; Horta, G.; Padullés, J. 2012. “Lluites secretes. La cultura de la clandestinitat a Catalunya sota el franquisme.” Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona, 209.

Del Valle, Teresa. 1997. El Alcance de Las Ocupaciones Temporales: La Manifestación Del 8 de Marzo. 1a ed. Andamios Para Una Nueva Ciudad. Madrid: Cátedra.

Díaz-Salazar, Rafael. 2007. Democracia laica y religión pública. Madrid: Taurus.

Díaz-Salazar, Rafael, Salvador Giner, and Rafael Díaz-Salazar. 1993. “La transición religiosa de los españoles.” CIS, Religión y sociedad en España, 93–174.

Diez De Velasco, Francisco. 2010. “The Visibilization of Religious Minorities in Spain.” Social Compass 57 (02): 235–52.

Domínguez, Mario. 2011. Ciudadanismo y postpolítica. Federación de Estudiantes Libertarixs, Somosaguas.

E

Eade, J.; Smith, P. 2009. Transnational Ties: Cities, Migrations, and Identities. Vol. 9. Comparative Urban and Community Research. New Brunswick, NJ: Transactions Pu.

Entel, Alícia. 1996. La Ciudad Bajo Sospecha. Comunicación y Protesta Urbana. 1a ed. Buenos Aires: Paidós.

Escudero Zabala, L.; Penas Cancela, A. 2015. “La Religión a la Calle: Visibilizando la práctica religiosa en el espacio urbano.” Accessed July 21.

Estruch, Joan; Griera, M. M; Iglesias, A; Gómez, J. 2004. Les Altres Religions. Minories Religioses a Catalunya. Barcelona: Mediterrània.

Estudio CIS Barómetro de diciembre. 2011. CIS No 2.923.

F

Favre, Pierre. 1990. La manifestation. 1a ed. París: Presses de la Fondation National des Sciences Politiques.

Fedele, Anna, and Kim Knibbe. 2013. Gender and Power in Contemporary Spirituality: Ethnographic Approaches. Vol. 26. New York: Routledge studies in Religion.

Fernández González, Miquel. 2011. “El asedio al Raval: Una aproximación al pasado y presente de las transformaciones urbanísticas del barrio barcelonés (The Siege of Raval: An Approach to the Past and Present of the Urban Transformation of Barcelona Neighborhood).” Oñati Socio-Legal Series 1 (2).

Fernández González, Miquel. 2012a. “Asaltar el Raval. Control de población y producción de plusvalías en el barrio barcelonés.” URBS : Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales. Número 02, 2012.

Fernández González, Miquel. 2012b. Matar al “Chino”. Entre la revolución urbanística y el asedio urbano en el barrio del Raval de Barcelona. Tesis Doctoral Dirigida por: Manuel Delgado Ruiz y Roger Martínez Sanmartí. Universidad de Barcelona.

Ferrari, Silvio. 2002. “Islam and the Western European Model of Church and State Relations.” In Religious Freedom and the Neutrality of the State: The Position of Islam in the European Union, 6–19. Bélgica: W.A.R. Shadid And P.S. Van Koningsveld.

Fetzer, Joel S., and J. Christopher Soper. 2005. Muslims and the State in Britain, France and Germany. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Fillieule, Olivier. 1993. Sociologie de la protestation. Les formes de l’action collective dans la France contemporaine. 1a ed. París: L’Harmattan.

Fillieule, Olivier, and Danielle Tartakovsky. 2008. La manifestation. 1a ed. París: Presses de Sciences Po.

Frank, Peter, and Rafael Ortega. 2012. “Los Movimientos Islámicos Transnacionales: Y La Emergencia de Un “Islam Europeo. Imames Y Radicalización En España.” CIDOB, 357–60.

G

Gale, Richard; Naylor, Simon. 2002. “Religion, planning and the city The spatial politics of ethnic minority expression in British cities and towns.” Ethnicities 2 (3): 387–409.

Gamper, Daniel. 2009. Razón pública y religión en el contexto postsecular. Vol. 43. Barcelona: Enrahonar. Quaderns de Filosofia.

Garreta Bochaca, Jordi. 2002. “Inmigrantes musulmanes en una sociedad «laica». Procesos de creación, consolidación y retos de futuro de las mezquitas.” Papers. Revista de Sociología 66: 249–68.

Giumbelli, Emerson. 2008. “A presença do religioso no espaço público: modalidades no Brasil.” Religião & Sociedade 28 (2): 80–101.

Griera, Maria del Mar. 2012. “Public Policies, Interfaith Associations and Religious Minorities: A New Policy Paradigm?” Social Compass 59 (4): 570–87.

Griera, Maria del Mar, and Ferran Urgell i Plaza. 2002. Consumiendo religión. Nuevas formas de espiritualidad entre la población juvenil. Barcelona: Fundació “La Caixa.”

H

Habermas, Jürgen. 2004. Historia y crítica de la opinión pública. La transformación estructural de la vida pública. 5a ed. Barcelona: Gustavo Gili.

Habermas, Jürgen. 2006. Religion in the public sphere. Vol. 14. European Journal of Philosophy.

Hardt, Michael, and Antonio Negri. 2004. Guerra y democracia en la era del Imperio. 1a ed. Barcelona: Debate.

Henn, Alexander. 2008. “Crossroads of religions: Shrines, mobility and urban space in Goa.” International Journal of Urban and Regional Research 32 (3): 658–70.

Ho, Kong Chong. 2006. “Where do community iconic structures fit in a globalizing city?” City 10 (01): 91–100.

Hopkins, Peter, Lily Kong, and Elizabeth Olson. 2013. “Religion and place: landscape, politics and piety.” In Religion and Place, 1–20. The Netherlands: Springer.

I

Isin, Engin Fahri, and Myer Siemiatycki. 1999. Fate and faith: Claiming urban citizenship in immigrant Toronto. Joint Centre of Excellence for Research on Immigration and Settlement.

Itçaina, Xabier. 2006. “The Roman Catholic Church and the Inmigration Issue The Relative Secularization of Political Life in Spain.” American Behavioral Scientist 49 (11): 1471–88.

Itçaina, Xabier, and Flora Burchianti. 2007. “Local Authorities and Interfaith Dialogue in Spain.” In Gods in the City. Intercultural and Inter-Religious Dialogue at Local Level, 107–36. France: Council of Europe.

J

Jiménez Sánchez, Manuel. 2011. La normalización de la protesta. El caso de las manifestaciones en España (1980-2008). Madrid: Centro de Estudios Sociológicos.

K

Kaldor, Mary. 2005. La Sociedad Global. Una Respuesta a La Guerra. 1a ed. Barcelona: Tusquets.

Kaplan, Telmma. 2003. Ciudad roja, periodo azul. 1a ed. Barcelona: Península.

Karakostaki, Charitini. 2012. “S’indigne à Athènes. Pathologies d’un mouvement.” París: Association Multitudes, Multitudes, no. 50: 68–74.

Kertzer, David I. 1992. “Rituel et symbolisme politiques des sociétés occidentales.” París: Éditions EHESS, L’Homme, XXXI/2: 79–90.

L

Lanz, Stephan. 2014. “Global Prayers: Redemption and Liberation in the City.” In Research and Cultural Project, 10: 531–32. Material Religion.

Licona, Ernesto, and Betsabé Martínez Manzanero. 2005. “El Zócalo de la ciudad de Puebla como espacio público de protesta social.” México DF: Instituto Nacional de Antropología e Historia, Diario de Campo, , no. 34: 52–63.

Lofland, John. 2008. Protest: Studies of Collective Behavior and Social. 1a ed. New Brunswick, NJ: Transaction Pu.

Lofland, John, and Michael Fink. 1982. Symbolic Sit-Ins: Protest and the California Capitol. 2a ed. Washigton DC: University Press of America.

Lofland, Lyn H. 1998. The Public Realm. Exploring the City’s Quintaessential. Social Territory. 1a ed. Nueva York: Aldine de Gruyter.

López García, Bernabe. 2007. Arraigados: Minorías Relgiosas En La Comunidad de Madrid. Vol. 3. Icaria Editorial.

López Petit, Santiago. 2009. La fuerza del anonimato. 1a ed. Barcelona: Bellaterra.

Luz, Nimrod. 2008. “The politics of sacred places: Palestinian identity, collective memory, and resistance in the Hassan Bek mosque conflict.” Environment and planning. D, Society and space 26 (6): 1036.

M

Mailer, Norman. 2012. Miami y el sitio de Chicago. 1a ed. Madrid: Capitán Swing.

Marin, Louis. 1983. “Une mise en signification de l’espace social. Manifestation, cortège, défilé, procession (notes semiotiques).” Aix-en-Provence: Association des Sociologues du Sud-Est, Sociologie du Sud-Est, , no. 37-38: 13–27.

Marzorati, Roberta. 2011. “Conflictos en el espacio público y construcción de la alteridad: una comparación entre barrios en Milán y Barcelona.”

Marzorati, Roberta. 2013. “Imagined communities and othering processes: The discursive strategies of established Italian residents in a Milan city neighbourhood.” Journal of Language and Politics 12 (2): 251–71.

McCarthy, John, Clark McPhail, and Jackie Smith. 1998. “Images of Protest. Dimensions of Selection Bias in Media Coverage of Washigton  Demonstrations, 1982 and 1991.” Chicago: University of Chicago Press, American Journal of Sociology, no. 82: 479–99.

McCarthy, John, and Ronald T. Wohlstein. 1998. The Institutionalization of Protest. 1a ed. Boulder: Globalization and Social Movements. Col.: Rowland & Littlefield.

Meyer, David S. 1993. “Institutionalizing  Dissent: The United Stades Structure of Political Opportunity and the End of the Nuclear Freeze Movement.” Hoboken: NJ. Wiley-Blackwell, Sociological Inquiry, no. 65: 181–206.

Milbrath, Lester W., and Madan Lal. Goel. 1977. Political Participation: How and why fo people get involved in politics? 2a ed. Chicago: Rand McNally College Pub.

Molina, José Luís, and Fabien Pelissier. 2010. Les xarxes socials de sikhs, xinesos i filipins a Barcelona. Barcelona: Fundació ACSAR. f.

Molina, José Luis, Sören Peterman, and Andreas Herz. 2015. “Defining and measuring transnational fields/spaces.” Accessed July 21.

Montserrat Degen, Monica, and Rose Gillian. 2012. “The sensory experiencing of urban design: the role of walking and perceptual memory.” Urban Studies 49 (15): 3271–87.

Moral Roncal, Antonio Manuel. 2012. “Anticlericalismo y poder: la desacralización de las calles y los espacios públicos durante la Segunda República.” Hispania Sacra 64 (Extra_1): 47–68.

Moran, María Luz. 2005. “Viejos y nuevos espacios para la ciudadanía: la manifestación del 15 de febrero de 2003 en Madrid.” Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Política y sociedad, 42 (2): 95–113.

Moreras, Jordi. 1999a. Musulmanes en Barcelona: Espacios y Dinámicas Comunitarias. Barcelona: CIDOB.

Moreras, Jordi. 1999b. “Musulmanes En España. Más Allá de La Memoria Histórica: La Viva Presencia Musulmana En España.” CIDOB.

Moreras, Jordi. 2012. “Imames Y Radicalización En España.” In Los Movimientos Islámicos Transnacionales: Y La Emergencia de Un “Islam Europeo.”

Motilla, Agustín. 2004. “Los musulmanes en España: Libertad Religiosa e Identidad Cultural.” In Los Musulmanes en España. Madrid: Trotta.

N

Nimrod, Luz. 2014. “Gray spacing and the sacralization of urban landscape: the reconstruction of the Labadidi Mosque in Acre,” September 9.

Nimrod, Luz. 2015. “Gray Spacing and the Sacralization of Urban Landscape: The Reconstruction of the Labadidi Mosque in Acre”, July 21.

Noyis, Dorothy, J. Capdevila, and A. García Larios. 1997. Els performances de façana a la Catalunya moderna: ostentació, respecte, revindicació, rebuig. 1a ed. La festa a Catalunya. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

O

Offe, Carl. 1992. Partidos políticos y nuevos movientos sociales. Madrid: Sistema.

Offerlé, Michel. 2005. Bajar a la calle. De la “jornada” a la “manif.” Vol. 44. Política. Santiago de Chile: Universidad de Chile.

Ortega, Rafael, and Peter Frank. 2012. Los Movimientos Islámicos Transnacionales. 13th ed. Bellaterra.

Ozouf, Mona. 1972. “Le Cortége et la Ville: les itinéraires parisiens des fêtes revolutionaires.” París: Éditions EHESS, Annales. Histoire, Sciences Sociales, XXVI/5: 889–916.

P

Peach, Ceri, and Richard Gale. 2003. “Muslims, Hindus, and Sikhs in the New Religious Landscape of England.” Geographical Review 93 (4): 469–90.

Pérez-Agote, A. 2012. Cambio Religioso en España: Los Avatares de la Secularización. CIS.

Petersen, Annelise Ballegaard, S.E. Larsen, and A.B. Petersen. 1997. Sert uniquement à faire circuler. 1a ed. La Rue, Espace Ouvert. Odense: Odense University Press.

Pfadenhauer, Michaela. 2010. “The eventization of faith as a marketing strategy: World Youth Day as an innovative response of the Catholic Church to pluralization.” International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing 15 (4): 382–94.

Pinxten, Rik, and Lisa Dikomitis. 2009. When God Comes Town. Religious Traditions in Urban Contexts. Oxford: Berghahn Books.

Planet, Ana I., and Jordi Moreras. 2008. “Islam e inmigración: elementos para un análisis y propuestas de gestión.” In Islam e Inmigración, 81. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Ponticelli, J., and Voth, H. 2011. Austerity and Anarchy: Budget Cuts and Social Unrest in Europe, 1919-2008. ICREA/ UPF.

R

Rath, Jan, Rinus Penninx, Kees Groenendijk, and Astrid Meyer. 2001. Western Europe and Its Islam. The Netherlands: BRILL.

Rivera Beiras, Iñaki, E. Bergalli, and Iñaki Rivera Beiras. 2004. De qué (y de quiénes) hablamos cuando nos referimos a los movimientos sociales? 1a ed. Emergencias urbanas. Barcelona: Anthropos.

Robert, Vincent. 1996. Les chemins de la manifestation. 1a ed. Lyon: Presses Universitaires de Lyon.

Rodríguez Saldaña, Elsa. 2010. “Imágenes del actor colectivo. Una aproximación a la dinámica de las marchas de protesta en la ciudad de México.” México DF: Universidad Nacional Autónoma de México, Revista Nueva Antropología, XXIII (72): 81–101.

Rougier, Louis. 1935. Les Mystiques politiques contémporaines et leurs Incidences internationales. 1a ed. París: Librairie du Recueil Sirey.

S

Saint-Blancat, Chantal, and Adriano Cancellieri. 2014. “From Invisibility to Visibility? The Appropriation of Public Space through a Religious Ritual: The Filipino Procession of Santacruzan in Padua, Italy Social and Cultural Geography” 15: 645–63.

Sansot, Pierre. 1996. Poétique de la ville. 1a ed. París: Armand Colin.

Serrano Gómez, Miguel. 1977. Diccionario de términos socio-políticos. 1a ed. León: Everest.

Serrano-Moreno, Juan E. 2012. Ethnographie de l’acampada. La politisation à marche forcée de la génération perdue. 50 vols. Multitudes. París: Association Multitudes.

Soler, J. 2005. “Enciclopèdia de la cultura popular a Catalunya. Tradicionari.” Enciclopèdia Catalana.

Spracklen, Karl, Anna Richter, and Beverley Spracklen. 2013. “The eventization of leisure and the strange death of alternative Leeds.” City 17 (2): 164–78.

Strhan, Anna. 2013. “Christianity and the City: Simmel, Space, and Urban Subjectivities.” Religion and Society: Advances in Research 4 (1): 125–49.

T

Téllez, Virtudes. 2008. “La Juventud Musulmana de Madrid Responde: Lugar Y Participación Social de Las Asociaciones Socioculturales Formadas O Revitalizadas Después de Los Atentados Del 11-M.” Revista de Estudios Internacionales Mediterráneos, 133–43.

Tilly, Charles. 1978. From Mobilization  to Revolution. 1a ed. Chicago: Universty of Michigan.

Tilly, Charles. 1995. “Los movimientos sociales como agrupaciones históricamente específicas de actuaciones políticas.” México DF: Universidad Autónoma de México, Sociológica, X (28): 13–36.

Tilly, Charles. 2007. Violencia colectiva. 1a ed. Madrid: Hacer.

Tonkiss, Fran. 2003. “The ethics of indifference community and solitude in the city.” International journal of cultural studies 6 (3): 297–311.

Traugott, Mark. 2003. Protesta social. Repertorios y ciclos de acción colectiva. 1a ed. Madrid: Hacer.

V

Vásquez, M.A., and M.F. Marquardt. 2003. “Globalizing the Sacred : Religion across the Americas. New Brunswick, N.J.” Rutgers University Press.

Velasco, Honorio. 1992. “El espacio transformado, el tiempo recuperado.” Madrid: Asociación Madrileña de Antropología, Antropología, , no. 2 (March): 5–30.

W

Woods, Orlando. 2012. “The geographies of religious conversion.” Progress in Human Geography 36 (4): 440–56.

Z

Žizek, Slavoj. 2009. En defensa de la intolerancia. 2a ed. Madrid: Sequitur.

Zubrzycki, Geneviève. 2013. “Aesthetic revolt and the remaking of national identity in Québec, 1960–1969.” Theory and society 42 (5): 423–75.